Sjøhus i ny drakt!

Stavanger maritime museum er ikke lenger hvitt. Fargene på fasaden er ført tilbake til slik de opprinnelig var.

Stavanger maritime museum har fått nye farger.

Til gjenåpningen av museet på Strandkaien 14. mai 2022, er fasaden malt i farger som er funnet i tidligere malingslag.

Stavanger maritime museum ny farge på fasaden
Nesten ferdig! Stavanger maritime museum på Strandkaien i Stavanger er ikke lenger et hvitt sjøhus. Fasaden er tilbakeført med farger som ligner den opprinnelige paletten. Foto: AWF/MUST

«Gratulerer med fin jobb!» MUST er veldig stolte over å få ros fra byantikvar Hanne Windsholt for arbeidet som er gjort med Strandkaien 17. Sjøhuset har fått tilbake det som trolig er de første fargene etter at det ble bygd i 1894. Basert på en undersøkelse av gamle malingslag har huset nå fått fargen brent umbra (mørkebrun) i første etasje, på vinduer og porter, samt en lys grå farge oppover. Tidligere malingsstrøk er fjernet, det er brukt tradisjonell linoljemaling og solid kjerneved til å utføre reparasjoner der det var nødvendig. Vinduene er reparert og kittet med omsorg, målet var å bevare det som kan bevares.

Foto: Mathies Ekelund Erlandsen/ MUST

Stavanger maritme museum takker Stavanger kommune, Museumstjenestene i Rogaland og alle de dyktige håndverkerne som har vært med på dette prosjektet!

Antikvarisk byggeledelse og vindusrestaurering: MUST
Tømrer: Slyk & Espevik as
Maler: John Haugvaldstad as

Har du spørsmål angående MUST sine bygninger eller bygningsvern? Ta kontakt med bygningsantikvar Mathies Ekelund Erlandsen eller avdelingsdirektør Britta Goldberg.

Museet gjenåpner etter rehabilitering med ny utstilling lørdag 14. mai. "Hjemmehavn Stavanger" forteller historien om havna, hvem som har holdt til der og hvordan Stavanger har vokst og utviklet seg rundt Vågen, gjennom århundrer.

Interiør Stavanger maritime museum butikk kafé foaje
Utsikten over Vågen er den samme, men foajeen, butikken og kafeen på Stavanger maritime museum fornyes. Foto: AWF/MUST

Også foajeen, butikken og kafeen fornyes. Utsikten over Vågen mot Valbergtårnet forblir den gode gamle.